Kilka słów o historii naszej szkoły ...
Szkoła Podstawowa nr 4 w Rudzie Śląskiej powstała ok. 1880 roku. Przetrwała wszelkie burze dziejowe, przemiany i przeobrażenia wraz z całym narodem polskim. Jej dzieje jak i dzieje Czarnego Lasu skrzętnie są odnotowywane na przestrzeni całego wieku w kronice szkolnej przez kolejnych dyrektorów bądź nauczycieli.
Po odzyskaniu niepodległości nauczyciele chcieli zaznaczyć polskość szkoły. 9 czerwca 1924 roku szkole nadano imię Adama Mickiewicza. W tym dniu poświęcono również pomnik Powstańców Śląskich znajdujących się przy budynku szkoły. Niestety pomnik ten już nie istnieje. Lata mijały… Wpływy i panowanie niemieckie przeplatały się z polskimi. O jednych wydarzeniach zapominano, skupiając się na innych, nowych. Współtworzono nową rzeczywistość, starano się dotrzymać kroku przemianom. W latach 1969/71 dokonano modernizacji budynku szkolnego oraz dobudowano jedno skrzydło. 20 maja 1987 roku szkole nadano imię Józefa Lompy i wręczono sztandar.
Szkoła od swego zarania zawsze miała na uwadze nie tylko rzetelne wykształcenie dzieci, ale również za zadanie stawiała sobie działalność wychowawczą i opiekuńczą. Było to ważne tym bardziej, że była ona jedyną placówką wychowawczo – opiekuńczą w Czarnym Lesie, toteż zawsze prowadziła działalność integrującą całe środowisko czarnoleśne oraz współpracowała z instytucjami i organizacjami mającymi na celu służenie dobru dziecka.
Józef Piotr Lompa (1797 – 1863)
Wielki nauczyciel, organista wiejski i śląski działacz narodowy. Jeden z pionierów oświaty ludowej.
Posiada bogaty i różnorodny dorobek pisarski obejmujący: wiersze, prozę przeznaczoną dla ludowego czytelnika, podręczniki szkolne, poradniki z zakresu oświaty rolniczej, dziełka religijne, prace historyczne i etnograficzne, artykuły publicystyczne.
W publikacjach prasowych występował pod pseudonimem A. Mieczyński.
CELE I ZADANIA SZKOŁY
umożliwiamy zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły
stwarzamy warunki do wyrównywania braków z przedmiotów w ramach zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
umożliwiamy absolwentom dokonania świadomego wyboru dalszego kształcenia
kształtujemy środowisko wychowawcze sprzyjające zrealizowaniu celów i zasad podjętych w programie wychowawczym we współpracy z domem rodzinnym, parafią i organizacjami młodzieżowymi stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów
SYLWETKA ABSOLWENTA
– jest tolerancyjny – rozumie, że różnice między ludźmi są czymś normalnym i pożądanym,
– doskonale funkcjonuje w swoim otoczeniu,
– jest aktywny – lubi ruch i chętnie uprawia sport w różnych jego odmianach,
– jest rozważny – zna zagrożenia występujące w jego środowisku,
– jest ciekawy świata – chętnie gromadzi wiadomości, korzystając z różnych źródeł,
– jest prawy – rozróżnia złe i dobre uczynki,
– jest otwarty – wykorzystuje możliwości, jakie stwarza mu dom i szkoła,
– jest krytyczny – potrafi selekcjonować i porządkować zdobyte informacje,
– jest odpowiedzialny – stara się przewidywać skutki swoich działań.